Thursday, August 11, 2011

weekend with theatre

assalamualaikum

Sape penah tgk pementasan teater?? *kejakunan*

ohh ok

ye laa..aku sorg je laa yg tak pernah tgk. loser sungguh.

n when my fren (u know who u are :p) asked me if i want to watch the theatre, which is budak2 utp yg berlakon (happen to be her fren was the director..whoaaa) i was supeeeeeeer excited maka aku pon angguk laju2 tanpa berfikir panjang lagi. tiket rm10 je kot nak tgk teatre ni! which make me nod my head super laju. owyeaahh.

n the day has come! yeaaa..excited2. bangun awal pagi ni nak datang KL. the theatre were held at taman budaya which is jalan kaki dari pasar seni je dah bole sampai :)





the theatre:
melody of mimes dan teater mahkamah lorong
17 july 2011 (okayy da sebulan baru nak gebang2 cerita)

macam aku cakap tadi, theatre ni di kendali kan oleh budak2 UTP under kumpulan Tronoh Theatre Shop (TTS). drg ni mmg aktif buat lakonan under arahan Prof Madya Dr Shamsul Rahman atau lebih di kenali dgn Dr Shark. selain dari teater yg aku tgk ni, byk lagi da teater lain yg drg pernah perform n drg selalu jugak keluar paper.

oh, boleh jugak pegi dekat official website drg:


muka budak2 excited 1st time tgk teater. tsk3

sinopsis cerita ni (based on my own words):

basically cerita ni pasal kehidupan menatang2 yang hidup dekat lorong sam pah tong (read: tong sampah). macam2 laa perangai watak dalam cerita ni. ada si kucing kurap dan gagak (konon2 drg ni kotor la) ada crush dgn si parsi which is mmg high standard gilaa laa nak compared dgn kutu jalanan si kurap n si gagak. penduduk2 lain dekat lorong tu jugak ada mak ayam dgn pak lebai (kambing)

si kurap dgn mak ayam. mak ayam ni memang BETUL2 MAK AYAM WOII!
*if sape2 xpaham or buat2 x paham, mak ayam = supplier prostitutes. n si parsi adalah one of prostitute yg paling high grade
oh aku suka gila tgk mak ayam ni berlakon, sbb suara dia mmg sungguh mak ayam n gaya dia mengepak2 wing n menonggeng itu adalah awesome. (penat woi nak buat mcm ni sejam lebih, nak patah jugak pinggang meh)

satu hari, loket kesayangan si parsi jatuh dekat lorong sam pah tong ni. (oh rumah si parsi ni dekat atas lorong ni je) sebab dia sayang sgt dengan loket ni maka tanpa berfikir panjang lagi tentang keselamatan hatta nyawa nya si parsi ni pon turun dekat lorong ni nak cari loket. namun malang memang sunnguh tak berbau bila si parsi ni kena bunuh. yeah, u heard me. she was assassinated!

maka satu perbicaraan pon diadakan utk mengadili pembunuhan ini. perbicaraan ni diadakan di Mahkamah Lorong. gagak yg telah menjadi saspek telah ditangkap dgn bantuan si anjing2 polis. hakim nya si kanggaroo (sorry sempat capture bontot je)

*turut wujud dalam gambar (amende tah BM aku ni): si lembu ape tah nama dia berasal dari Siam. kelakar gilaa lembu ni speaking Thai. si panda yang membantu hakim kangaroo,
n anjing2 polis. oh aku suka anjing yg plg kanan sekali tu. sebab err entah. teheehee



ahh..penat gila nak cerita. ni da bukan sinopsis da ni. hadudui. fail sungguh KOMSAS aku. tapi dalam perbicaraan ni dia nak tunjuk laa betapa tidak adil nya mahkamah sekarang ni yang penuh dgn saksi2 n bukti2 yang telah di bribe sehingga membuatkan mangsa yang tidak bersalah di hukmu. haa..begitu laa pendek cerita nya.

sebenarnya teater ni ada org rakam n post kt youtube, so sape2 nak tgk bole kat sini. nah aku dah bagi link dia sekali


tapi aku higly recommend korg supaya x tgk. kenapa? sebab tgk rakaman dgn life lain bai. sungguh xbest tgk kt youtube ni, video xcantik. muka pelakon2 yg penuh dgn mimik muka tu x nampak. n suara pon cam xdgr sangat. aaa..x best laa pendek kata nya.

yang penting aku sgt2 enjoyyyy teater ni. 5 over 5 ok aku bagi! best gilaa cara budak2 ni berlakon. every watak yang drg bawak tu mmg menjadi la. skrip dia sumpah lawak nak mati n banyaaaaak sgt2 message yang tersirat n perlian terhadap dunia zaman skrg ni. ohhh aku suka aku sukaaaa :)

ok bai2, nak pegi rumah kawan.

p/s: si panda dalam cerita ni sangat comel. even dia xcakap apa2 pon. :)

No comments: